Közösségi média: kinek mit és miért?

A kisvállalkozások kapkodják a fejüket, milyen trendeket célszerű követni most azonnal, mindenkinek, kivétel nélkül… de a legfontosabbról sokszor elfeledkeznek: hol érem el a valós célcsoportomat, mire van kapacitásom, mivel leszek a leginkább költséghatékony?

Az nem kérdés, hogy ma jelen kell lenni minden kisvállalkozásnak az interneten, akár saját honlappal, akár a közösségi média valamely felületén.

De az már igazán húsbavágó kérdés, mennyi és milyen közösségi platformot érdemes valóban kihasználni az adott vállalkozásnak.

Rövid útmutatóban igyekszem vázolni, tartalommarketinges és piackutatási szakemberként, mit-miért tartok hasznos felületnek és kinek-miért célszerű energiát átcsoportosítani az adott platform működtetésébe.

Figyelem: nem az összes platformot, hanem a kisvállalkozásoknak leginkább hasznos felületeket emelem ki most!

Kisvállalkozóként melyik közösségi média platformot használod?
Kisvállalkozóként melyik közösségi média platformot használod? (kép forrása: https://unsplash.com/)

Facebook kisvállalkozói szemmel:

  • A világon legismertebb közösségi média platform, s ismertségét mára már a megszokás és a “kimaradnék valamiből” érzés is erősíti
  • Minden internetező korosztály jelen van rajta (kezd elöregedni a felhasználói réteg, DE a facebook tőkeerősen küzd a frissítéseivel a fiatalok folyamatos érdeklődéséért)
  • Ideális üzleti hírek, termékek, bejelentések, cikkek, videók, story-k és rengeteg egyéb tartalom megosztására
  • Előnye a számos, célcsoportra létrehozott és létrehozható csoport (nyitott és zárt), amivel a facebook egyik régi és releváns működési célja érvényesül: mikro-közösségeket építeni

Instagram kisvállalkozói szemmel:

  • Havi szinten folyamatosan exponenciálisan bővül az aktív használók köre (Magyarországon is)
  • Minden korosztály megtalálható rajta, de első sorban a városi és külvárosi 18-25 évesek uralják a teret
  • Ideális képek (grafikák, fotók, stb.) és videók megosztására (itt is a stories részt érdemes kihasználni, mint a facebook esetében!)
  • Előnye a vizuális újdonságok és inspiráció mindkét oldalról nézve: termékeket forgalmazók/ készítők, kézművesek felülete, szolgáltatók ne erőltessék a jelenlétet

Youtube kisvállalkozói szemmel:

  • Hatalmas mennyiségű, napi szinten bővülő aktív felhasználó (Google tulajdon, így kihagyhatatlan SEO-előny jelen lenni rajta)
  • Minden internetező használja szórakozásra, vagy információkeresésre
  • Ideális informatív, érdekes, oktató jellegű, szórakoztató videók megosztására
  • Előnye önmagában a fő tulajdonsága: a “bárkit elérhetek” felület, hiszen a videó, mint a legfontosabb és legnépszerűbb kommunikációs eszköz verhetetlen; előny, hogy saját magad is szerkesztheted a videós formátumot, és szöveggel, kulcsszavakkal, linkekkel komplex tartalommarketing eszközöddé válik egyetlen ottani tartalom: mindenféle termék és szolgáltatással foglalkozó kisvállalkozónak ajánlom a jelenlétet

Pinterest kisvállalkozói szemmel:

  • 175 millió felhasználó havonta világviszonylatban (csökkenő tendencia, DE egyes szektorokban mégis vezető csatornának számít pl. az Instagramot megelőzve)
  • Első sorban millenáris és idősebb nők használják, akik előszeretettel merítenek inspirációt online tartalmakból, vagy vásárolnak közvetlenül a Pinteresten keresztül
  • Ideális receptek, ruházat, design, dekorációk, kézműves projektek és egyéb ötletes tartalmak megosztására: így első sorban kézművesek és termékkel foglalkozóknak ajánlott a jelenlét, DE itt mégis erősebben ajánlott a szolgáltatóknak is jelen lenni, ha a célcsoportjuk a fentebb említett korosztályok

LinkedIn kisvállalkozói szemmel:

  • többszázmilliós világszintű aktív regisztrált (növekvő tendencia, Magyarországon is)
  • Első sorban a munkában aktív korú célközönség van jelen, hiszen célzottan állásközvetítési kapcsolódási közösségi platformként jött létre
  • Ideális minden szolgáltatónak jelen lenni itt, csoportokat követni és networkinget építeni. Magyarországon jellemzően a nagyvállalati HR és toborzási közeg volt jelen sokáig, s velük párhuzamosan jelentek meg az IT és mérnöki munkát vállalók, szabadúszók. Karrier- és közösségépítésre egyaránt a legjobb platform, mert kellően szakmai és tudásmegosztás alapú a kommunikáció.  (itt is posztolhatsz, hashtag-elhetsz szakmai tartalmat, videót és képet)

A Google Cégem lehetőségről külön posztban mesélek majd.